Thursday 17 January 2013

Diari : Too teori

"show me examples, not theories"

teori yg x habes2


Tok..tok..tok(bunyi pintu aku ketuk)

Aku : Dik wat per tu?
Adik : Ngah wat homework. Naper?
Aku : Ouh, ader yang boleh abg tolong tak?
Adik : X per la, senang jer..
Aku : Okays.. Nak tengok boleh? Emm, macam sama abg blaja kat Universiti la, cumer kat U lebih dalam             lagi la... Sat2, Dik faham x tentang microbe ni?
Adik : Faham2...
Aku : Kalo macam tu, aper tu microorganism?
Adik : Err...ntah, bacteria la kot...
Aku : Aik, tadi cakap dah faham
Adik : Memang la faham, tadi adik cari jawapan kat belakang buku.(jawapan)
Aku : La....patutla laju jer siap..(muke sengal) Kalo tiru jer macam mana nak pandai ney. Nape xnak tanye?
Adik : Kalo tanyer pun, t abg mesti cakap sama jer yang kat dalam buku tu. Terlalu teori. Baek tiru jer kat jawapan, jimat masa adik dan abg.
Aku : Astagha, (-.-")... (sentap) speechless...
Adik : Ha...da siap, (tutup buku) mekaseh bang coz teman dik wat homework.. Nak FB jap..
Aku : (Senyum tawar) sama2...

Muhasabah diri sendiri :
Mungkin aku tak cukup memberi contoh yang terbaek kepada adik2....sehingga adik aku pun malas nak memahami apa yang dyrang pelajari. Duk cari jalan pintas jer... Aish...

Actually, no need to tell them what to do, but show them what to do....

tunjukkanlah contoh, bukan teori jerr...





2 comments: